Friday, August 28, 2015

Trading Tanpa Lihat Chart dengan CCFp-Diff

Sebelum ni saya ada demonstrate cara nak trade gunakan IA (klik sini). Dan apa yang saya kongsi nanti ni mungkin tak sesuai untuk beginners. Beginners: sila belajar trading single currency pair dulu. Apa jua yang anda baca lepas ni ialah trading tanpa chart.

Dan tetapi, ia telah menyebabkan kegeraman di hati yang melampau. Sebab ia tersangatlah sukar (dan time consuming of course).

Sejak 3 hari lepas, saya ada gunakan satu lagi sistem. Masih lagi berkisarkan basket trading. Anda boleh bacanya di thread es trader (klik sini). Dan sampai la satu ketika ES trader tutup thread tersebut, ada pula part ke 2 (klik sini). Ia bermula pada Oct 8, 2008. Dan sekarang saya dapati ia masih relevan.

Untuk memahami apa halnya dengan CCFp ni, berikut ialah 3 bahagian artikel yang mula-mula ditulis mengenai indikator menarik ini. (Klik sini, klik sini dan klik sini). Saya takkan kupas panjang-panjang, sebab saya pun sukar nak terangkan ia balik.

Sekarang, saya hanya menggunakan indikator CCFp-Diff seperti yang disediakan oleh FerruFx di sini (klik sini). Saya hanya guna yang MTF sahaja.

Ia akan terpapar di skrin anda seperti yang berikut:

CCFp-Diff - MTF

.
..
...
....

Ok, sekarang mari kita tengok keputusan kita.

Berikut ialah hasil 25 Ogos 2015. Hari Selasa.

satu

dua

Lepas tu, hasil 26 Ogos 2015. Hari Rabu.

satu

dua

tiga

empat

lima

enam

tujuh

lapan

sembilan

sepuluh

sebelas

Hari Khamis pula 27 Ogos 2015

satu

dua

tiga

empat

lima

Saya pakai alpari ecn demo. Alpari ada 28 pairs. Masa bagi alpari ialah GMT+3. Dan saya trade hanya pada london session sahaja. Strictly no to asian (at least for now). 25 dan 26 ogos banyak yang hijau dan merah. Sebab saya setting auto tp dan sl. Dan pada 27 ogos, saya change sikit strategi. Hanya set SL sahaja kerana berkemungkinan tp saya terlalu kecil dan menghalang price untuk bergerak lagi.

Berikut ialah hasil 3 hari:

Hasil 3 hari

Gambar kat atas ni menunjukkan hasil 3 hari. 25-27 Ogos. Selasa sampai khamis. Saya set lot hanya 0.03 sepanjang trade 3 hari ini dengan profit sebanyak 501 usd. Saya dapat 3540 pips dalam masa 3 hari dan equity berkembang sebanyak 41% (walaupun banyak loss berlaku pada 26 ogos - hari rabu).

Setiap trade tersebut diambil dengan time interval - sela masa setiap 15 minit secara manual. Saya menggunakan dashboard Gvc untuk execute sl/tp secara automatik pada awalnya. Pada hari ke-3, saya perasan yang menetapkan tp adalah ridiculous, kerana kita sedang menunggang trend, keuntungan boleh jadi lebih besar. Maka, kita let it run freely (sudah semestinya dengan protective stop). 

Kalau anda masih ingat..

Dari pengamatan saya, hari pertama biasa-biasa saja. Tapi, hari ke-dua merupakan blood-bath (dan juga turning point bagi saya) kerana:
1. saya tak berhati-hati dengan news announcement. 
2. trend berubah secara mendadak.

Dan tetapi apa yang saya faham kemudiannya ialah:
1. trend lepas news can be quite rewarding. Saya profit lepas loss yang besar. (Ingat, saya ada pre-determined sl dan tp).
2. adalah lebih baik saya tetapkan trading multiple currency pairs ni sebagai 1 trade. Iaitu saya tetapkan stop loss dan trailing stop sebagai 1 amaun yang saya sanggup stop-losskan. 

Ini lebih merupakan jurnal. Not an established system (yet!).  Try at your own risk. Try first on your demo account. I will held no liable responsibilities if you lose your real money. 


Minggu depan, insya-Allah saya akan cuba lagi. Dan saya harap saya dapat update lagi dalam blog ni. Semoga berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment