Saturday, January 9, 2016

Kes Masa Broker

Kita dah bincang cara untuk kira masa broker.

Sekarang kita cuba cari apa masalahnya.

Saya sediakan 2 chart yang sama. EN m15. Masa yang sama. 2 broker berbeza waktu. Satu +0000 atau juga dikenali sebagai GMT dan satu lagi +0200.


Yang atas ni alpari. +0200.

Dan berikut ialah exness +0000.


Tengok masa terakhir sebelah kanan tu. 5 Januari 05.15. Sama kan kedua-duanya? Tapi kalau anda tengok atas dan bawah, bentuk chart tak sama sebab ada satu broker yang lebih awal/atau satu lagi lebih lewat.

Apa kata kalau kita tengok chart exness yang lagi satu.


(Saya sarankan anda download ketiga-tiga chart tersebut untuk mudahkan rujukan.)

Sekarang nampak tak? Waktu paling kanan chart yang terbaru ni ialah 03:15 dan bentuk chart ni sama dengan alpari 05:15.

Yang menjadi soalannya ialah, apa efeknya kepada analisis kita?

Formula pivot mengambil kira data sehari sebelumnya.

Dalam kajian ringkas ni, saya letak indicator sama (FXI pivot) pada chart yang sama, berlainan broker yang mempunyai masa berlainan.

Jadi:


Dah nampak tak klu-klunya? Bagi saya, saya selesa guna time-based indicator cam pivot ni dekat broker yang 0000/GMT. Ni dari pengalaman saya. Ada juga yang otai kata begitu.

Saya juga ada bincangkan dan buktikan kenapa 0000/GMT lebih efektif dalam blog ni. Cuma tak ingat post yang mana satu.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment